همه چیز درباره ریزش مو در شیردهی همراه با روش های درمانی

ریزش مو مادران شیرده

تایید شده توسط هیئت علمی 30سیب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشک، مشاوره بگیرید.

آیا شما هم از ریزش مو در شیردهی رنج می‌برید؟ اکثر مادرانی که به تازگی نوزادی را به دنیا آورده‌اند و در دوران شیردهی هستند، ممکن است متوجه این امر شوند که موی آن‌ها بیشتر از قبل می‌ریزد. این مسئله می‌تواند برای این مادران ناراحت‌کننده باشد. ما در این مقاله به بررسی ابعاد مختلف این مسئله می‌پردازیم و دلایل، راه‌های جلوگیری و درمان کردن ریزش مو در این دوران را بررسی می‌کنیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

علت ریزش مو پس از به دنیا آمدن نوزاد و در دوران شیردهی چیست؟

در طول دوران بارداری، میزان سطح استروژن و پروژسترون در بدن افزایش می‌یابد. همین امر موجب می‌شود تا موها رشد بهتری داشته باشند، تارهای مو ضخیم‌تر و حتی درخشان‌تر شود. این هورمون‌ها در ماه‌های بعد زایمان کاهش پیدا می‌کند. موها حدود سه ماه در مرحله استراحت قرار می‌گیرند. سپس موهای مادر ریزش پیدا می‌کنند و رشد جدید مو آغاز می‌شود. معمولاً موهای جدید به صورت تارهای ریز در امتداد خط مو ظاهر می‌شوند.

آیا ریزش مو در دوران شیردهی امری طبیعی است؟

ریزش مو در این دوره طبیعی است اما باید مشخص کنیم که منظور ما از ریزش موی طبیعی چیست و چه میزان از آن را عادی می‌پنداریم. در حالت عادی ما حدود ۸۰ تار مو را به صورت روزانه از دست می‌دهیم. این میزان در مادران شیرده حدود ۴۰۰ مو در طول روز است. اصولاً تا شش ماه پس از زایمان این ریزش ادامه پیدا می‌کند و پس از آن، باید به حالت عادی یا قبل از زایمان برگردد.

اگر احساس می‌کنید پس از این مدت سرعت ریزش مو کاهش پیدا نکرده است، به احتمال زیاد سایر مشکلات مربوط به سلامت بدن موجب ادامه یافتن این مشکل شده‌اند. بارداری می‌تواند میزان سطح فریتین را در بدن شما تغییر بدهد. فریتین، پروتئین موجود در سلول‌های خونی شما است که به ذخیره شدن آهن در بدن کمک می‌کند. بارداری حتی می‌تواند تیروئید شما را از کار بیندازد. در چنین موقعیتی به پزشک خود اطلاع دهید تا با آزمایش خون بتوانید علت را بیابید.

روش‌های کاهش ریزش مو در شیردهی

برای کاهش این مشکل روش‌های مختلفی وجود دارد. پیش از هر چیزی طبیعی بودن این امر را بپذیرید. شما نمی‌توانید از ریزش مو در این دوران جلوگیری کنید اما می‌توانید با مراقبت‌های ویژه آن را کاهش دهید. به دلیل حساس بودن ریشه مو در این دوران، باید به ابعاد مختلفی از سلامت و نگه‌داری از مو توجه کنید. تغذیه، نحوه شست و شو، مواد شوینده، نحوه خشک کردن مو و… از جمله مواردی هستند که روی موی شما تأثیر مستقیم می‌گذارند. در ادامه روش‌های مختلف کاهش ریزش مو پس از زایمان و دوران شیردهی را بررسی می‌کنیم.

سلامت مو در دوران شیردهی و کاهش ریز مو

شست و شوی صحیح مو در دوران شیردهی

یکی از روش‌های مهم کاهش ریزش مو در این دوره به نحوه شست و شوی آن برمی‌گردد. شما باید از موی خود به خوبی مراقبت کنید. موهای خود را به آرامی بشویید. در این دوره باید با ملایمت هر چه تمام‌تر با موهای خود رفتار کنید. در حالت عادی هم شست و شوی نامناسب می‌تواند موجب ریزش مو شود.

موهای شما مانند لباس نیستند که آنان را در دستان خود بگیرید و مالش دهید. شامپو را به سر خود بمالید. سپس پوست سر را به آرامی ماساژ دهید. حال اجازه دهید آب و کف شامپو از پوست سر به انتهای مو برسد. لبه موها و ساقه آن خشک‌تر از ریشه مو است و چربی که روی موها جمع می‌شود به علت فعالیت غدد چربی کف سر است. در نتیجه، نیازی به شامپو زدن به بخش پایینی موها نیست و همان کف حاصل از شست و شوی ریشه موها، آن بخش را هم تمیز می‌کند.

همچنین تا جایی که امکان دارد از نرم کننده استفاده نکنید. اکثر نرم‌کننده‌ها ریشه مو را سست می‌کنند. در صورتی که می‌خواهید از نرم‌کننده استفاده کنید، حتماً آن را به لبه و ساقه مو بمالید. از تماس آن را ریشه مو خودداری کنید. این گونه از شکسته شدن مو جلوگیری خواهید کرد. همچنین پس از خشک کردن، موی شما پرتر نشان می‌دهد. نرم کننده مو نباید قوی باشد.

خشک کردن مو به شیوه درست

موهای خود را با احتیاط خشک کنید. خشک کردن مو با حوله زبر و سشوار می‌تواند موجب شکسته شدن تارها و ضعیف شدن آن‌ها شود. حتماً از یک حوله نرم برای خشک کردن مو استفاده کنید. از پیچیدن مو در حوله اجتناب کنید. این کار موجب شکستگی مو می‌شود. در صورت امکان اجازه دهید موها به صورت عادی و با هوا خشک شوند. اگر از سشوار استفاده می‌کنید، آن را روی کمترین درجه حرارت قرار دهید. کاهش تعداد دفعات استفاده از سشوار در طول هفته می‌تواند موجب رشد مو شود.

عدم استفاده مکرر از شانه یا برس

از شانه یا برس زدن زیاد خودداری کنید. این کار را تا جایی که می‌توانید به ندرت و همچنین به آرامی انجام دهید. اگر موهایتان خیس است، از شانه یا برس استفاده نکنید. صبر کنید تا مو خشک شود. اگر موها همچنان خیس است و مجبور هستید که آنان را شانه کنید، از شانه دنده درشت استفاده کنید. اگر موهایتان گره خورده است، سعی کنید به آرامی آنان را باز کنید. می‌توانید از گره بازکن یا نرم‌کننده‌های بیرون حمام مانند انواع ماسک مو استفاده کنید.

کاهش میزان حالت دادن مو

بسیاری از بانوان علاقه دارند موهای خود را با انواع وسیله‌های مختلف حالت بدهند. اتو مو، فر کننده مو و دستگاه‌های این چنینی از سشوار هم بدتر هستند. اگر می‌خواهید به مهمانی یا جایی بروید که نیاز است موهای خود را مدل یا حالت بدهید، از مدل‌های ساده استفاده کنید. برای درست کردن مدل‌های سنگین باید از چنین وسیله‌هایی زیاد استفاده کنید. سنجاق‌های مختلف نگه‌دارنده مو در چنین مدل‌هایی هم می‌توانند به مو آسیب بزنند و موجب افزایش ریزش مو شوند.

به هیچ وجه موی خود را محکم با کش مو نبندید. از بستن مو در مدل‌هایی مانند دم‌اسبی خودداری کنید. موهای خود را به آرامی در پشت سر ببندید. از کش موی سر سفت استفاده نکنید. کش‌ها موجب کنده شدن مو می‌شوند. مخصوصاً زمانی که می‌خواهید آن را از مو جدا کنید. موی شما در دوران شیردهی حساس است و راحت‌تر جدا می‌شود. همچنین بهتر است در این دوران از اکستنشن و بافت مو استفاده نکنید. در صورت استفاده، مطمئن شوید که سبک هستند و به ریشه موها فشار نمی‌آورند.

ماساژ دادن پوست سر

برای تقویت رشد مو می‌توانید پوست خود را ماساژ دهید. ماساژ پوست سر می‌تواند جریان خون را تحریک و افزایش دهد. ماساژ صحیح موجب کاهش ریزش مو می‌شود. افزایش جریان خون منجر به افزایش جذب مواد مغذی می‌شود. همین امر جلوی ریزش مو را می‌گیرد. ماساژ دادن ریشه‌های مو را هم تقویت می‌کند که به نوبه خود ممکن است میزان موهایی را که در دوران شیردهی از دست می‌دهید، به حداقل برساند.

روغن اسطوخدوس و کاهش  ریزش مو در شیردهی

استفاده از روغن اسطوخودوس

طبق نتایج پژوهش‌های مختلف، روغن اسطوخودوس به کاهش ریزش مو کمک می‌کند. مقدار کمی از این روغن را روی پوست سر و موهای خود ماساژ دهید تا ریزش مو به حداقل برسد و در عین حال، رشد مو تقویت شود. روزی یک بار از مقدار کمی از آن استفاده کنید.

نوشیدن چای

نوشیدن چای به بدن شما کمک می‌کند تا سطح تولید آنتی اکسیدان‌های لازم برای مبارزه با بیماری‌ها را افزایش دهد. با افزایش سطح آنتی اکسیدان، سلول‌های شما تقویت می‌شوند و همین امر موجب بازسازی و تقویت موهای شما می‌شود. چای سبز گزینه مناسبی برای این منظور است. علاوه بر این، دمنوش‌هایی که با گیاهان مفید برای رشد مو مثل رزماری یا مریم گلی درست شده‌اند هم می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای کاهش ریزش مو و تقویت آن باشند. شما حتی می‌توانید از این ترکیبات برای شست و شوی موی خود استفاده کنید و آن را تقویت کنید.

دریافت مواد مغذی و کاهش ریزش مو

چگونه با تغذیه درست میزان ریزش مو در شیردهی را کاهش دهیم؟

قطعاً یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب کاهش این مشکل می‌شود، داشتن تغذیه مناسب است. به صورت کلی وقتی در دوران شیردهی هستید، باید مواد مغذی کافی دریافت کنید تا بتوانید در کنار تولید شیر، سلامت خود را هم حفظ کنید. دریافت مواد مغذی به قوی ماندن موهای شما کمک می‌کند و ممکن است از ریزش آن جلوگیری کند. دریافت ویتامین‌ها در این دوران بسیار مهم است. مطمئن شوید که به درستی غذا می‌خورید و آب می‌نوشید.

  • علاوه بر کالری روزانه باید دریافت کالری اضافی برای شیردهی را هم در نظر بگیرید. برای تولید شیر کافی به صورت روزانه به ۶۵۰ کالری اضافی نیاز دارید.
  • پروتئین یکی از اجزای سازنده مو است. دریافت پروتئین از گوشت، محصولات لبنی، ماهی، تخم مرغ، مغزها و… می‌تواند به تقویت و رشد موی شما کمک کند.
  • آهن به کاهش ریزش مو در دوران شیردهی کمک می‌کند. شما می‌توانید آهن را از گوشت قرمز، ماهی، مرغ، زرده تخم مرغ، میوه‌های خشک، عدس، لوبیا، آجیل، کلم پیچ، کلم برکلی، سبزیجات دارای برگ سبز تیره و… دریافت کنید. توجه داشته باشید که ممکن است حدود ۱۸ ماه طول بکشد تا ذخایر آهن بدن مادر دوباره به حالت اولیه برگردد.
  • ویتامین C نیز به بدن کمک می‌کند تا آهن را بهتر جذب کند. علاوه بر این، کلاژن تولید می‌کند که می‌تواند ساقه موهای شما را تقویت کند. بلوبری، کلم برکلی، پرتقال، توت‌فرنگی و… دارای ویتامین C فراوانی هستند.
  • اسیدهای چرب امگا ۳ هم به حفظ چربی روی پوست سر شما کمک می‌کنند. این چربی جلوی خشک شدن مو را می‌گیرد. امگا ۳ در ماهی‌هایی مانند سالمون و قزل‌آلا، آووکادو و دانه کدو تنبل وجود دارد.
  • کمبود روی یا سلنیوم هم می‌تواند موجب افزایش ریزش مو شود. غلات کامل، صدف خوراکی، گوشت گاو و تخم مرغ سرشار از زینک است.
  • ویتامین‌های B کمپلکس مانند بیوتین (B7)، B12، B6 به تقویت و انعطاف‌پذیری مو کمک می‌کند. غلات کامل، جگر، تخم مرغ و… دارای بیوتین هستند.
ویتامین ب و درمان ریزش مو شیردهی

حتماً در دوران شیردهی ویتامین مصرف کنید. بدن در دوران شیردهی، نیازهای غذایی کودک در اولویت قرار می‌دهد و نیازهای شما در مرحله دوم قرار می‌گیرد. وقتی مواد مغذی کافی دریافت نکنید، بدن نمی‌تواند سلامت مو را حفظ کند. برای دریافت این مواد باید غذای کامل و سالم بخورید. حتماً هم در رابطه با مصرف ویتامین‌ها و قرص‌های این چنینی با پزشک خود مشورت کنید.

با وجود ریزش موی زیاد چه راهکاری برای پر نشان دادن آن وجود دارد؟

بهترین راه این است که صبور باشید. صبر کنید تا این از این دوره بگذرید. موهای شما به حالت اولیه بازخواهند گشت. مگر این که مشکل دیگری در بدن شما وجود داشته باشد. در کنار روش‌های ذکر شده، پیشنهاد می‌کنیم از محصولات حجم دهنده مو استفاده کنید. شامپوهای حجم دهنده، موس موی پرکننده، روغن آرگان و محصولات این چنینی می‌توانند موهای شما را پرتر و زیباتر نشان دهند. علاوه بر این، می‌توانید مدل موی جدیدی را امتحان کنید. این گونه هم تنوعی به ظاهر خود می‌دهید و هم می‌توانید با انتخاب مدل درست، موی خود را پرتر نشان دهید.

ریزش مو در دوران شیردهی

کلام آخر

در این مقاله به بررسی علل ریزش مو در شیردهی، روش‌های درمان و کاهش آن پرداختیم. نگهداری درست از مو در این دوران بسیار مهم است. شست و شوی صحیح، خشک کردن درست، اجتناب از حالت دادن مو و همچنین داشتن تغذیه مناسب می‌تواند ریزش مو را در این دوران کاهش دهد. شما از چه روش‌هایی برای کاهش ریزش مو در دوره شیردهی استفاده می‌کنید؟ لطفاً نظرات، تجربیات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سایر مقالات دسته ‌ مشکلات شیردهی :
مشکلات شیردهی