|
زمان مطالعه: 8 دقیقه
|
زمان مطالعه: 8 دقیقه
.

راهنمای جامع خرید بهترین بالش شیردهی

استفاده از بالش شیردهی

بالش شیردهی، تجربه لذت‌بخش شیردهی آسان را به مادران هدیه می‌کند. شیردهی راهی فوق العاده برای پیوند عاطفی بین مادر و شیرخوار است اما فشار ناشی از آغوش گرفتن نوزاد گاهی اوقات برای مادران خسته کننده می‌شود، همچنین مادرانی که محدودیت‌های حرکتی و جسمی دارند احساس نیاز بیشتری به استفاده از بالش شیردهی خواهند داشت.

در دست داشتن یک بالش شیردهی می‌تواند به آرامش بیشتر مادر و کودک در طول زمان شیردهی کمک کند. در این مطلب به معرفی بالش شیردهی و کاربردهای آن پرداخته‌ایم پس برای آشنایی با این وسیله تا پایان مقاله همراه ما باشید.

معرفی بالش شیردهی

اینفوگرافی مزایای استفاده از بالش شیردهی

هدف از طراحی این وسیله، راحتی مادران در طول دوران شیردهی و کمک به شیرخوردن آسان نوزاد است. بالش شیردهی، وسیله‌ای کاربردی و مفید برای حمایت از کمر، بازوها، گردن و کتف مادران در هنگام شیردهی است. با استفاده از این محصول وزن نوزاد برای مادر قابل تحمل‌تر می‌شود و درد کمتری را در ناحیه کمر و گردن و بازو احساس می‌کنند. همچنین نوزادان با قرارگیری بر روی آن، آرامش بیشتری هنگام شیرخوردن و اتصال بهتری با سینه مادر دارند. پرطرفدارترین و پرفروش ترین بالش‌های شیردهی در بازار به اشکال حروف انگلیسی C, U, O هستند.

فواید بالش شیردهی برای مادر

مشخصات بالش شیردهی مناسب

بالش‌های شیردهی، تنوع زیادی در اندازه، شکل، رنگ و جنس دارند و باید با مشخصات بدنی مادر و شیرخوار، چندقلو بودن و نیازهای مادر و نوزاد تناسب داشته باشد. برای تشخیص مناسب بودن بالش شیردهی به نکات زیر توجه کنید و ویژگیهای بدنی خود و انتظاراتی که از این وسیله دارید را حتما مدنظر داشته باشید.

تناسب تیپ بدنی با بالش شیردهی

باید در نظر داشته باشید تیپ بدنی افراد متفاوت است و موقعیت شیردهی یک مادر لزوما برای دیگری مفید نیست. بالش شیردهی که یک مادر با قد بلند استفاده می‌کند برای مادری با اندام متفاوت مناسب نیست. برای برخی از تیپ‌های بدنی، بالش سفت‌تر و ضخیم‌تر کارایی بیشتری دارد. برای مثال اگر نیم تنه بلندی دارید، یک بالش U شکل ضخیم‌ می‌تواند به بالا بردن بازویی که کودکتان را نگه می‌دارد کمک کند تا قوز نکنید.

ابعاد و وزن

اندازه و وزن بالش باید براساس استانداردها طراحی شده باشد و هنگام استفاده مادر و شیرخوار را با مشکل مواجه نکند. برای مثال اگر وزن بالش بیشتر از مقدار استاندارد باشد سنگینی وزن شیرخوار را مضاعف می‌کند و به گردن و کمر مادر فشار وارد می‌شود. از نظر ابعاد بهتر است اندازه بالش باید متوسط و قابلیت حمل آسان داشته باشد.

دوام محصول

شکل و فرم بالش در طول دوران شیردهی نباید تغییر کند، به راحتی دور کمر بسته شود و سطح آن با وزن نوزاد دچار تغییر نشود. اگر بالش بیش از حد سفت باشد و انعطاف نداشته باشد، شیرخوار با خوابیدن روی آن راحت نیست و به گردن و کمر او فشار وارد می‌شود. همچنین بالش‌هایی که محتوای درون آنها حجم و ضخامت کافی ندارد به مرور زمان دچار فرورفتگی و ناهمواری می‌شود.

کمربند و بند قابل تنظیم

بعضی از مادران، بالش شیردهی که دارای بند قابل تنظیم باشد را ترجیح می‌دهند زیرا می‌توانند طبق موقعیت بدنیشان بالش را تنظیم کنند. همچنین کمربند باید ایمنی لازم برای حفظ نوزاد و احساس امنیت مادر را فراهم کند.

جنس روکش و پارچه

گاهی اوقات بالش شیردهی به شستشوی مکرر نیاز پیدا می‌کند و ممکن است لکه‌های شیردهی روی آن باقی بماند. جنس روکش بالش بسیار مهم است و نباید موقع شستشو و پاکسازی لکه زحمت زیادی ایجاد کند. روکش بالش بهتر است قابل تعویض باشد. بهترین جنس روکش، پنبه است که علاوه بر نرمی و لطفات، شستشوی آسانی دارد. روکش پلی استر و ساتن نیز می‌توانند گزینه مناسبی باشند زیرا نسبت به پنبه قیمت کمتری دارند و استانداردهای لازم را ارائه می‌دهند.

حساسیت زا بودن و قیمت بالش شیردهی

بالشی که با مواد غیرطبیعی و حساسیت زا پر شده باشد به مرور موجب واکنش های آلرژیک در مادر و شیرخوار می‌شود. بالش‌های شیردهی براساس مشخصات، جنس روکش، امکانات (جیب کنار، بند قابل تنظیم و …)، ترکیب مواد بکار رفته داخل بالش (طبیعی یا شیمیایی بودن) قیمتهای متفاوتی دارند.

مزایای استفاده از بالش شیردهی

بالش شیردهی، علاوه بر دوران شیردهی، در دوران بارداری و بزرگتر شدن شیرخوار بسیار کاربرد دارد. در ادامه مزایای استفاده از این وسیله را به طور مجزا برای دوران بارداری، شیردهی و رشد کودک بررسی می‌کنیم.

  • کاهش فشار به کمر و پاها

در ماه‌های آخر بارداری که وزن مادران بالاتر می‌رود، فشار بیشتری به کمر و پاها وارد می‌شود. از بالش شیردهی می‌توان برای زمان خوابیدن و استراحت استفاده کرد و آن را بین زانوان قرار داد تا ستون فقرات و زانوها فشار کمتری تحمل کنند و راحتی بیشتری برای خواب شب داشته باشند.

  • جلوگیری از رفلاکس و سوزش معده

مادران به ویژه در ماه‌های آخر بارداری هضم ضعیف غذا، برگشت غذا از مری به گلو و احساس سوزش در معده را تجربه می‌کنند. با استفاده از بالش شیردهی هنگام دراز کشیدن و خوابیدن می‌توان ارتفاع سر و گردن را طوری تنظیم کرد تا کمی بالاتر قرار بگیرد و از برگشت غذا جلوگیری شود.

فواید بالش شیردهی در دوران شیردهی

  • جلوگیری از درد کمر و بازو در مادران

اغلب مادران در هنگام شیردهی از درد کمر، بازوها و گردن شکایت دارند. یکی از کاربردهای اصلی بالش شیردهی، حمل راحت نوزاد و افزایش توانایی مادر برای تحمل وزن نوزاد است.  با قرار گرفتن بدن نوزاد بر روی بالش بازوها و کمر مادر توسط بالش حمایت شود. به کار بردن بالش شیردهی سبب می‎شود مدت زمان شیرخوردن نوزاد برای مادران مهم نباشد و در زمانهای طولانی‌تر نیز احساس راحتی داشته باشند.

  • اتصال راحت‌تر نوزاد به سینه مادر

بالش شیردهی، بدن شیرخوار را به مادر بسیار نزدیک می‌کند و این موقعیت ساعتها می‌تواند برقرار باشد. در این حالت سینه مادر به راحتی در دهان شیرخوار قرار می‌گیرد و این اتصال قوی کیفیت شیر خوردن نوزاد را بالاتر برده و مادر نیز احساس درد در سینه ندارد.

  • جلوگیری از برگشت شیر (رفلاکس)

بالش شیردهی به بالاتر قرار گرفتن سر و گردن نوزاد کمک می‌کند، در این حالت نوزاد بلع خوبی دارد و برگشت شیر از مری و معده نوزاد اتفاق نمی‌افتد.

  • کاهش فشار بر بخیه‌های زایمان

مادرانی که زایمان سزارین داشته‌اند احساس درد روی بخیه‌های شکمی دارند و نمی‌توانند تماس راحتی با نوزاد هنگام شیردهی داشته باشند و یا در حال نشسته شیردهی داشته باشند چون در آغوش گرفتن نوزاد، درد ناشی از جراحی و بخیه ها را تشدید می‌کند. بالش شیردهی برای کاهش تماس با محل برش و بخیه موثر است و به کاهش فشار وزن نوزاد روی بدن مادر کمک می‌کند.

وقتی نوزاد بر روی بالش شیردهی می‌خوابد، کمر، ستون فقرات و گردنش به شکل مناسبی قرار می‌گیرد و با آرامش و امنیت بیشتری تغذیه می‌کند.

  • شیردهی همزمان دوقلوها

شیردهی دوقلوها سخت‌تر از یک کودک به نظر می‌رسد و بالش شیردهی برای کمک به شیرخوردن همزمان هردو شیرخوار کارایی بالایی دارد. بالش شیردهی که برای دوقلوها طراحی می‌شود اختصاصی است و شیردهی به حالت فوتبالی را امکان پذیر می‌کند.

فواید بالش شیردهی برای کودک در حال رشد

  • کمک به نشستن کودک

کودک در سن ۴ تا ۶ ماهگی، برای نشستن آماده می‌شود. بالش شیردهی به تعادل کودک در نشستن کمک می‌کند و سطح حمایتی خوبی برای قرارگیری و تکیه دادن او فراهم می‌کند.

  • کمک به غلتیدن کودک

مادران می‌توانند برای کمک به تحرک و غلتیدن نوزاد بر روی سطوح صاف، از بالش شیردهی استفاده کنند. کودک را به صورت دمر و به روی شکم روی بالش قرار دهند، در این حالت شیرخوار برای تحرک دستها و تعادل سر و گردن تلاش می‌کند. استفاده از بالش شیردهی برای دمر خوابیدن را بعد از ۴ ماهگی آغاز کنید.

روش استفاده از بالش شیردهی

هنگام استفاده از بالش شیردهی مراحل زیر را انجام دهید:

  • بالش را توسط کمربندی که دارد به دور کمر خود ببندید یا آن را روی پاهای خود قرار دهید. شما می‌توانید آن را با استفاده از بندش، طبق موقعیتی که قرار دارید تنظیم کنید.
  • نوزاد را روی بالش قرار دهید به نحوی که به سینه و شکم نزدیک باشد. توجه داشته باشید که صورت نوزاد در مقابل سینه قرار بگیرد و تنفس نوزاد در این حالت راحت باشد. شکم نوزادتان با شکم شما در تماس است، سر، گردن و نیم تنه کودکتان در یک خط مستقیم قرار دارد و نوک سینه روبروی بینی نوزاد قرار می‌گیرد.
  • در صورتی که هنگام شیردهی از روش گهواره‌ای استفاده می‌کنید و نوزاد از سینه سمت راست شیر می‌خورد، باسن کودک شما باید به سمت آرنج چپ شما قرار گیرد و بالش زیر بازو و آرنج شما به حالت تکیه گاه قرار بگیرد. در این حالت بازوی شما توسط بالش حمایت می‌شود.
  • وقتی کودک سینه را به دهان گرفت، می‌توانید کمی به عقب برگردید و بدن کودک را به بدن خود محکم نگه دارید. در این حالت، دستی که برای فشردن سینه‌تان استفاده می‌کنید می‌تواند شل شود به طوری که می‌توانید با آن دست غذا بخورید، مگر اینکه فشار دادن سینه‌ها مورد نیاز باشد.

توجه به این نکته ضروری است که:

اگر کودک خود را روی بالش گذاشته و سپس بدون کمک گرفتن از دستها سعی می‌کنید نوزاد سینه را به دهان بگیرد، می تواند منجر به مشکلات اتصال و درد نوک سینه شود. به یاد داشته باشید که بدن کودک شما باید به سمت بدن شما بچرخد تا یک اتصال خوب برقرار شود. هنگامی که کودک بخوبی در حال شیر خوردن است و صدای بلع او واضح شنیده می‌شود، جلو بروید و بازوی خود را روی بالش بگذارید. اگر بالش خیلی پایین باشد، مجبورید زیاد خم شوید که منجر به آسیب کمر میشود.

موقعیت‌های شیردهی که به بالش شیردهی نیاز دارند

برخی از موقعیت‌های شیردهی، خسته کننده‌تر هستند و فشار بیشتری به بدن مادر وارد می‌کنند. شیردهی به حالت نشسته و به شکل گهواره‌ای از رایج‌ترین اشکال شیردهی است. در برخی از مواقع مانند مهمانی‌ها یا نشستن طولانی مدت در وسایل نقیله و ماشین، شیردهی به مراتب سخت‌تر می‌شود و استفاده از بالش شیردهی در این مواقع برای راحتی مادر و آرامش شیرخوار کمک بزرگی محسوب می‌شود.

استفاده از بالش شیردهی برای آرامش مادر و شیرخوار

انواع مدلهای بالش شیردهی

کاربرد اشکال مختلف بالش شیردهی را در ادامه شرح می‌دهیم.

بالش U شکل

طراحی استاندارد U شکل این بالش شیردهی را به گزینه ای عالی برای مادرانی که برای اولین بار تجربه شیردهی دارند تبدیل کرده است. این مدل بالش اطراف بدن مادر را پوشش می‌دهد و برای مادرانی که زایمان سزارین داشته‌اند مناسب است.

بالش شیردهی U شکل

بالش شیردهی به شکل O

طراحی منحصر به فرد این بالش، فضای اضافی بیشتری را برای نگهداری نوزادان بزرگتر جهت تغذیه طولانی مدت ایجاد می‌کند. همچنین این بالش، صندلی نگهدارنده عالی برای شیرخوار آماده نشستن است. از این بالش برای شیردهی دوقلوها نیز میتوان استفاده کرد.

بالش شیردهی دو قلو

بالش شیردهی C شکل

فرم C، از رایج ترین اشکال است و شیردهی را برای ساعتهای طولانی آسان می‌کند.

فرم C بالش شیردهی

سخن آخر

بالش شیردهی محصولی با کاربردهای مختلف است که در دوران بارداری، شیردهی و برای کمک به حرکت کودک قابل استفاده است. کاهش فشار به ستون فقرات مادر، اتصال محکم نوزاد و مادر و پشتیبانی از کودک هنگام یادگیری نشستن از فواید این وسیله چند منظوره است.

توصیه ما به همه مادران این است برای حفظ سلامت خود در دوران شیردهی و همچنین آسودگی  و راحتی خود و فرزندشان در هنگام شیردهی از بالش شیردهی مخصوص یا بالش و وسیله دیگری که می تواند شرایط مشابه بالش های مخصوص شیردهی را برای آنها ایجاد کند استفاده نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سایر مقالات دسته ‌ وسایل شیردهی :
وسایل شیردهی