تمام نکاتی که باید برای گذاشتن بالش زیر سر نوزاد بدانید

نکات استفاده از بالش برای نوزاد خوابیده

تایید شده توسط هیئت علمی 30سیب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشک، مشاوره بگیرید.

خوابیدن بدون بالش به مدت طولانی برای بزرگسالان کار سختی به نظر می‌رسد و ممکن است با خود بپرسید آیا نوزاد من می‌تواند ساعتها بدون بالش بخوابد؟  آیا دادن بالش به او اشکالی ندارد؟ اگرچه نوزادان می‌توانند در گهواره‌های خود به راحتی بخوابند اما بسیاری از شرکت‌ها استفاده از بالش را برای نوزادان تازه متولد شده تبلیغ می‌کنند. ولی استفاده از بالش هنگام خواب نوزاد ضروری نیست و در صورتی که ایمنی آن رعایت نشود می‌تواند منجر به حوادث ناگهانی شود. در این مقاله از سایت سی‌سیب به کاربرد بالش در دوران نوزادی پرداخته‌ایم. اگر از نیاز کودک خود به بالش اطلاعات دقیقی ندارید و یا نحوه استفاده از بالش نوزاد را نمی‌دانید توصیه می‌کنیم مقاله زیر را مطالعه کنید. در اینجا همه نکاتی را که باید در مورد زمان و نحوه استفاده از بالش برای کودک خود بدانید مورد بررسی قرار داده‌ایم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. 

آیا نوزاد تازه متولد شده باید از بالش استفاده کند؟

اینفوگرافی چگونه بالش مناسب برای نوزاد انتخاب کنیم؟

قطعا راحتی کودکتان برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است و به عنوان والدین ممکن است هر کاری انجام دهید تا آرامش و راحتی او را تامین کنید. اگر برای استفاده از بالش نوزاد اطلاع کافی ندارید یا شک دارید که از بالش خواب استفاده کنید یا نه، ما توصیه می کنیم از قرار دادن بالش زیر سر نوزاد اجتناب کنید زیرا شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از بالش‌های نرم و ملحفه‌های بسیار سبک موجب مرگ ناگهانی نوزاد شده است. در ادامه دلایل ایمن نبودن بالش برای نوزاد را توضیح می‌دهیم.

چرا بالش برای نوزادان توصیه نمی شود؟

کودک شما در ماه‌های اولیه تولد توانایی کافی برای کنترل حرکات سر و گردن را ندارد. اگر فرزندتان را هنگام خوابیدن روی بالش رها کنید ممکن است روی شکم بغلتد، سر خود را روی بالش بچرخاند و موقعیت سر و بینی او راه تنفسش را مسدود کنند. مخصوصاً برای یک نوزاد بین ۴ تا ۱۲ ماهه وسایل اضافی مانند بالش روی تخت خطر مرگ ناگهانی را افزایش می‌دهد. علاوه بر این نوزادان خردسال به مواد حساسیت‌زای مختلف مانند پر، گرد و غبار و پشم شیشه بالش بسیار حساس هستند و خوابیدن روی بالش می‌تواند منجر به انواع واکنش‌های آلرژیک در کودک شما شود. بنابراین اکثر کارشناسان توصیه می‌کنند که کودک خود را روی یک سطح صاف و سفت بخوابانید و از پتوهای بزرگ، ضربه گیر تخت یا بالش استفاده نکنید. ایده آل ترین روش  برای کمک به خوابیدن کودک این است که بدون استفاده از بالش او را به پشت روی سطح صاف بخوابانید. برخی از والدین برای جلوگیری از صاف شدن پشت سر کودک از بالش استفاده می‌کنند. سندرم سر صاف (پلاژیوسفالی) ناشی از خوابیدن طولانی نوزاد به پشت است و به مرور زمان یک طرف سر صاف می‌شود. صاف شدن پشت سر نوزاد به این دلیل رخ می‌دهد که استخوان های جمجمه نوزاد تازه متولد شده هنوز به سختی و استحکام کافی نرسیده‌ و جوش نخورده‌اند. اما صاف شدن سر کودک موقتی است و برخلاف تصور اغلب والدین منجر به مشکلات بلندمدت نمی‌شود. با بزرگ‌تر شدن نوزاد تحرک او بیشتر می‌شود و کمتر می‌خوابد بنابراین فشار کمتری به پشت سر وارد می‌شود وسندرم سر صاف با گذشت زمان بهبود می‌یابد. 

عدم استفاده از بالش هنگام خواب برای نوزاد

شما می‌توانید با تغییر جهت سر نوزاد در هنگام خواب از ایجاد این حالت جلوگیری کنید. در اینجا چند روش ایمن دیگر برای درمان سندرم سر صاف معرفی می‌کنیم:

  • موقع خواب وضعیت سر نوزاد را تغییر دهید. هنگامی که کودک شما به پشت می‌خوابد موقعیت سر او را از چپ به راست ( یا بالعکس) تغییر دهید. 
  • تا جایی که امکان دارد کودک خود را در آغوش بگیرید. مدت زمانی را که کودک به پشت می‌خوابد به حداقل برسانید. با این روش فشار روی سر او به حداقل می‌رسد.
  • تغییرات کوچک مانند شیر دادن به نوزاد از دو طرف و جابجایی اشیاء مورد علاقه از یک طرف تخت به طرف دیگر به بهبود پلاژیوسفالی کمک می‌کند.  
  • در صورت امکان به جای استفاده از کالسکه نوزاد را در آغوش خود جابجا کنید. 
  • اگر کودکتان بیشتر از ۶ ماه دارد به او اجازه دهید زمانی که بیدار است روی شکم دراز بکشد. توجه داشته باشید خوابیدن طولانی مدت روی شکم اصلا توصیه نمی‌شود زیرا خطر خفگی را افزایش می‌دهد. 

بهترین زمان استفاده از بالش برای کودک

بهترین زمان برای استفاده از بالش برای نوزاد خوابیده

بهترین زمان برای استفاده از بالش خواب برای کودک را بعد از دو سالگی می‌دانند. در واقع زمانی که کودک شما بتواند به تنهایی از تختخواب خارج شود یا در آن بخوابد می‌توان با خیال راحت‌تری از بالش، لحاف یا پتو استفاده کرد. با این حال حتی پس از این سن اگر احساس کردید که کودک شما بدون بالش راحت می‌خوابد می‌توانید از آن استفاده نکنید. 

گاهی اوقات پزشکان برای نوزادان زیر ۲ سال استفاده از بالش را به دلیل برخی بیماری‌ها مانند رفلاکس، عفونت گوش و سرماخوردگی مزمن توصیه کند. بالش‌های رفلاکس برای بالا نگه داشتن سر کودک طراحی شده‌اند. این بالش‌ها به تنفس و هضم راحت‌تر کودک کمک می‌کند. کودکانی که رفلاکس دارند با اختلال خواب مواجه می‌شوند و استفاده از بالش برای قرار گرفتن بهتر سر و خواب راحت‌تر مناسب است. در این صورت بالش زیر سر کودک خود قرار دهید اما باید همیشه مراقب و هوشیار باشید تا اجازه ندهید بالش بینی یا دهان کودک را بپوشاند. بهتر است در روز چندبار به کودک سر بزنید و مطمئن شوید که بالش مزاحمتی برای او ایجاد نکرده است و در صورتی که در کنار کودک خود نیستید بالش را از دسترس او دور نگهدارید.  

جلوگیری از خوابیدن نوزاد روی شکم

چگونه بالش مناسب برای نوزاد انتخاب کنیم؟

اگر می‌خواهید برای کودک کمتر از ۲ سال بالش مخصوص خودش را تهیه کنید نکاتی وجود دارد که باید هنگام انتخاب بالش در نظر داشته باشید. 

  • بهتر است شکل بالش کودک صاف و سفت باشد. اگر کودک بالای ۲ سال دارد می‌توانید از جنس بالش خودتان برای او بالش کوچکتری تهیه کنید. 
  • اگر کودک شما در گهواره خود می‌خوابد اندازه بالش باید کوچک، جمع و جور و متناسب با اندازه تخت خوابش باشد. 
  • بهتر است از روکش‌های پنبه‌ای خالص برای بالش های کودک استفاده کنید. همچنین روکش هایی با رنگ روشن انتخاب کنید تا بتوانید به محض کثیف شدن آن ها را عوض کنید.
  • محتویاتی که بالش از آن ساخته شده باید طبیعی باشد و حساسیت ایجاد نکند. پنبه بهترین انتخاب برای ساخت بالش است. پشم شیشه، پَر و الیاف مصنوعی حساسیت زا هستند و کودک مستعد آلرژی می‌شود. 
  • بالش را مرتب تمیز کنید. بالش ها اغلب محل رشد باکتری و عوامل بیماری زا هستند. گرد و غبار، عرق، شیر، روغن یا رطوبت باقیمانده منجر به تجمع عفونت می‌شود. بالش را طبق دستورالعمل مراقبت بشویید و قبل از استفاده از خشک شدن کامل آن اطمینان حاصل کنید.
ضرورت استفاده از بالش برای نوزادان زیر دو سال با مشورت پزشک و در مواقع خاص

سخن آخر

بالش برای نوزادان تا دو سالگی به دلایل بهداشتی و ایمنی توصیه نمی شود، آنها واقعاً به بالش نیاز ندارند، مگر اینکه شرایط پزشکی وجود داشته باشد که استفاده از بالش توسط پزشک توصیه شود. اگر کودک شما بیشتر از دوسال دارد و تمایل به استفاده از بالش دارد با در نظر گرفتن نکات ایمنی که در مقاله نیز ذکر شد، بالش مناسب و راحتی را برای کودک تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سایر مقالات دسته ‌ خوابیدن نوزاد :
خوابیدن نوزاد