بررسی کامل دلایل ریزش موی سر نوزاد و کودکان همراه با روش های درمانی ساده

ریزش موی سر نوزادان

تایید شده توسط هیئت علمی 30سیب

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست. قبل از هرگونه اقدام، جهت درمان از پزشک، مشاوره بگیرید.

در ماههای اولیه تولد تغییرات زیادی در ظاهر نوزاد ایجاد می‌شود. تغییر در ظاهر پوست و مو نیز جزو همین تغییرات محسوب می‌شود. در برخی از مواقع ریزش موی نوزاد موجب نگرانی والدین می‌شود و برای این اتفاق به پزشک مراجعه می‌کنند و یا تصمیم می‌گیرند از روشهای درمانی خانگی برای رویش دوباره موها استفاده کنند. ریزش موی نوزادان یک رویداد کاملا طبیعی است و در بسیاری از موارد نیازی به هیچ اقدامی در این باره نیست. زیرا موها در یک دوره زمانی مشخص مجدد رشد می‌کنند. ما در این مقاله از سایت سی‌سیب  به بررسی دلایل ریزش موی نوزاد پرداخته‌ایم و اطلاعات جامعی را در این باره خدمت شما ارائه می‌کنیم. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

آیا ریزش موی نوزادان طبیعی ست؟

اینفوگرافی ماساژ سر نوزاد و جلوگیری از ریزش مو

ریزش موی نوزاد کاملا طبیعی است و جای نگرانی نیست. نوزادان اغلب در شش ماه اول موهای خود را از دست می‌دهند. این نوع ریزش مو تلوژن افلوویوم نامیده می شود. مو دارای یک مرحله رشد و یک مرحله استراحت است. مرحله رشد حدود سه سال و مرحله استراحت حدود سه ماه طول می‌کشد (البته یک تا شش ماه طبیعی است). در مرحله استراحت فولیکولهای مو غیرفعال می‌مانند تا زمانی که موهای جدید شروع به رشد کنند. حدود ۵ تا ۱۵ درصد موهای سر معمولاً در مرحله استراحت هستند اما عوامل متعددی همچون استرس، تب یا تغییر هورمونی می‌تواند باعث شود تعداد زیادی از موها به یکباره رشد نکنند. ریزش موها در فاصله زمانی بین استراحت و رشد موها رخ می‌دهد. سطح هورمون نوزاد بلافاصله پس از تولد کاهش می‌یابد که می‌تواند باعث شود موهایی که با آن متولد شده از بین برود. ریزش مو در ۳ ماهگی به اوج خود می‌رسد. در این دوران مادران نیز ممکن است مقداری از موهای خود را از دست بدهد (به علت تغییرات هورمونی) .پس از رشد موهای جدید اغلب والدین اظهار می‌کنند رنگ و بافت موی جدید با مویی که نوزاد با آن بدنیا آمده کاملا متفاوت است. موهای جدید و دائمی بین ۶ تا ۱۲ ماهگی ظاهر می‌شوند. 

بررسی عوامل موثر در ریزش موی نوزاد

در زیر علل شایع ریزش موی نوزادان را باهم بررسی می کنیم با ما همراه باشید.

تغییرات هورمونی:

مهمترین علت ریزش موی نوزادان پس از تولد تغییرات هورمونهای بدن نوزادان است. موهای نوزادان پس از ریزش مجددا با رنگ و جنس متفاوتی رشد می‌کند. 

کرم حلقوی پوست سر: 

کرم حلقوی یکی از علل الگوی ریزش موی سکه‌ای است که نیاز به درمان دارویی دارد. لکه‌های طاسی ناشی از کرم حلقوی به شکل گرد و بیضی یا نقاط سیاه روی پوست سر ایجاد می‌شود. درمان معمولاً شامل یک ضد قارچ خوراکی مانند گریزئوفولوین است که به مدت هشت هفته به صورت خوراکی(دهانی) مصرف می‌شود. همچنین کودک شما باید از شامپوهای ضد قارچ مانند سولفید سلنیوم یا کتوکونازول برای کاهش ریزش استفاده کند. از آنجایی که کرم حلقوی مسری است باید مراقب باشید از وسایل شخصی او مانند بالش، شانه، روبالشی و حوله سایرین استفاده نکنند. 

کشیده شدن و ریخته شدن موی سر نوزاد

مالش یا اصطکاک:

ریزش موی نوزاد در اثر مالش یا اصطکاک اغلب در نوزادان ۳ تا ۶ ماهه رخ می‌دهد. وقتی نوزاد سرش را روی یک سطح ثابت و سفت مانند بالش، تشک یا تکیه گاه صندلی حرکت می‌دهد و این کار را مداوم تکرار کند موجب اصطکاک ریشه مو با سطح می‌شود و در نهایت لکه‌های ریزش یا طاسی ایجاد می‌شود. به این عارضه آلوپسی اصطکاکی نیز گفته می‌شود( اصطکاک در هنگام چرخش سر در برابر یک سطح سفت) اصطکاک مکرر یا شدید می‌تواند باعث ریزش مو در هر سنی شود. در این موارد موها پس از کاهش اصطکاک مجددا رشد می‌کنند. برای مثال وقتی که کودک قادر به نشستن باشد و موها مداوم با بالش اصطکاک نداشته باشند رشد موها مجدد آغاز می‌شود. 

آلوپسی آره آتا:

آلوپسی آره آتا یک بیماری غیر مسری ریزش مو است که در اثر حمله سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو ایجاد می‌شود. با ظهور ناگهانی لکه‌های گرد یا بیضی شکل ریزش مو مشخص می‌شود. لکه‌ها صاف، مسطح و بدون مو هستند، پوسته پوسته شدن و موهای شکسته در آلوپسی آره آتا ایجاد نمی‌شود. حدود ۲۵ درصد از کودکان علائم آلوپسی را با شکستگی و کنده شدن ناخنها نیز نشان می‌دهند. در بسیاری از کودکان موهای ریخته شده پس از یکسال رویش مجدد دارند. برای کودکان زیر ۲ سال، درمان عمدتاً شامل پمادها یا کرم‌های کورتیکواستروئیدی قوی است که در مناطق طاس استفاده می‌شود. 

تب،بیماری شدید و جراحی و ریزش موی سر نوزاد

مدل های موی تنگ: 

موهای کودکان ظریف، نرم و شکننده هستند و اگر موها خیلی سفت کشیده شوند در نهایت می شکنند. اگر کودک زیر دوسال دارید مخصوصا فرزند دختر از بستن و کشیدن شدید موهای او برای مدل دادن و آرایش مو خودداری کنید.  همچنین ممکن است موها به دلیل برس زدن شدید مو یا شانه کردن مداوم پشت سر از بین بروند. ابزارهای داغ آرایش مو نیز می‌توانند باعث آسیب مو شوند. این مدل از ریزش مو  به عنوان آلوپسی کششی، آلوپسی مکانیکی یا “سوء استفاده از مو” شناخته نیز می‌شود.

بیماری‌ و جراحی‌ها:

فولیکول های مو به استرس فیزیکی بسیار حساس هستند. تب بالا، بیماری شدید یا جراحی‌ها موجب تضعیف فولیکول مو می‌شوند. پس از توقف بیماری و فشارهای خارجی، موها به آرامی دوباره رشد خواهند کرد. رشد موی مجدد می‌تواند ۶ تا ۸ ماه طول بکشد تا همه موها دوباره رشد کنند. کل چرخه ریزش و رویش مجدد  حدود ۱۲ ماه طول می‌کشد. 

کمبود املاح معدنی و ویتامینها:

اگرچه این عامل در میان کودک شیوع کمتری دارد اما کمبود ویتامینها و املاح معدنی که در ادامه ذکر می‌کنیم در ریزش موی سر موثر هستند:

کم کاری تیروئید و ریزش موی سر نوزاد

ویتامین H یا بیوتین یکی از ویتامین‌های گروه B است که به بدن کمک می‌کند تا کربوهیدرات‌ها را به گلوکز تبدیل کند تا سوخت بدن را تامین کند. بیوتین در استحکام مو و ناخنها نقش موثری دارد و کمبود آن موجب شکنندگی و ریزش موها می‌شود.

روی یا زینک یک ماده معدنی ضروری است که در بسیاری از جنبه های متابولیسم سلولی نقش دارد. همچنین از رشد و نمو طبیعی جنین در دوران بارداری، کودکی و نوجوانی حمایت می‌کند. کمبود عنصر زینک منجر به ضعیف و نازک شدن تارهای مو و ریزش آنها می‌شود. 

ویتامین آ، در برخی موارد ریزش مو می‌تواند نشانه مصرف بیش از حد ویتامین A باشد.

اگر کودک شما زیر ۲سال دارد بهتر است با تغذیه منظم با شیر مادر و یا شیرخشک‌های غنی شده نیازهای بدن او به املاح و ویتامین‌ها را تامین کنید. مصرف مکمل‌های رشد مو در این سنین توصیه نمی‌شود و صرفا طبق تشخیص و تجویز پزشک انجام می‌شود. 

تغییرات هورمونی و ریزش موی سر نوزاد

مشکلات غدد درون ریز:

در برخی از کودکان علت ریزش مو کم کاری تیروئید است. در بیماری کم کاری تیروئید غده تیروئید فعالیت کمتر از نرمال دارد و هورمونهای تیروئیدی را به مقدار کافی برای  تنظیم متابولیسم تولید نمی‌کند. تشخیص کم کاری تیروئید با آزمایش خون انجام می‌شود. درمان شامل داروهایی است که کم کاری غده تیروئید را جبران می‌کند اما تجویز این داروها به تعدادی از عوامل نیز بستگی دارد از جمله:

سن فرزند شما، سلامت کلی و سابقه پزشکی

وسعت بیماری

تحمل فرزند شما برای داروها یا درمان های خاص

سیر درمان بیماری 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر ریزش موی کودک زیاد و زمان آن طولانی‌تر از حد معمول باشد باید به پزشک مراجعه کرد.  برخی از والدین با دیدن دسته‌ای از مو در شانه یا برس مو دچار وحشت می‌شوند. اما همه بچه ها هر روز مقداری مو از دست می‌دهند. اگر کودک شما علائم زیر را داشته باشد در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:

  •  خارش و درد سر 
  • از دست دادن موهای مژه و ابرو
  • دیدن نقاط طاسی روی سطح پوست سر 
  • افزایش حجم ریزش مو 
  • ریزش مو در اثر مصرف دارو 
  • آسیب یا سوختگی در پوست سر 
  • پوسته پوسته شدن کف سر
  • نازک شدن گسترده موها 
  • مشاهده سطح زبر، قرمز همراه با خارش
ریزش موی سر نوزاد در شش ماه اول زندگی

سخن آخر

تحولات دوران نوزادی موجب تغییر در رنگ و جنس موها و ریزش مقطعی موهای نوزاد می‌شود. موهای ریخته شده در یک چرخه ۶ ماهه تا یکساله مجدد رشد می‌کنند و این رویش مجدد نیازی به درمان و داروی خاصی ندارد. برخی از الگوهای ریزش مو مانند آلوپسی و ریزش ناشی از کشش مو باید تحت درمان پزشک قرار گیرند.

۲۸ دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

سایر مقالات دسته ‌ مشکلات پوست و مو نوزاد :
مشکلات پوست و مو نوزاد