بررسی دلایل گرسنگی در بارداری طبیعی

زمان مطالعه: 6 دقیقه

گرسنگی در زمان بارداری یک امر کاملاً طبیعی است. بسیاری از مادران باردار نسبت به حالت عادی خود، گرسنگی بیشتری را تجربه می‌کنند. همچنین ممکن است بعد از خوردن غذا نیز احساس ضعف و گرسنگی داشته باشند. گرسنگی بیش از حد یک مادر باردار ممکن است باعث ایجاد سؤالات بسیار زیادی برای او شود.

مثلاً علت این گرسنگی و روش برطرف کردن آن چیست. در واقع احساس گرسنگی در بارداری علت‌های مختلفی دارد و مادر باردار با توجه به شرایط جنین و وضعیت بدنی خود باید برای برطرف کردن گرسنگی از طریق روش‌های مشخص اقدام کند. در ادامه این مقاله از مجموعه سی سیب در رابطه با بررسی گرسنگی در بارداری و دلایل آن صحبت می‌کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

دلایل ایجاد گرسنگی در بارداری

اینفوگرافی بررسی دلایل گرسنگی در بارداری

گرسنگی در بارداری دلایل مختلفی دارد و به طور کل امری عادی است. زیرا مادر باردار علاوه بر خود، در حال پرورش و رشد یک جنین است که آن هم نیاز به غذا و مواد پروتئینی دارد. گاهی اوقات مصرف بیش از حد مواد مغذی توسط جنین از بدن مادر، باعث می‌شود احساس گرسنگی در مادر افزایش یابد. این موضوع برای افرادی که قصد دارند در دوران بارداری تناسب وزن داشته باشند بسیار مهم می‌باشد. در ادامه دلایل ایجاد گرسنگی در بارداری را بیان می‌کنیم.

1.کاهش آب بدن

با اینکه انتظار نمی‌رود احساس گرسنگی در بارداری به علت کاهش آب بدن باشد، اما در واقع این مسئله مربوط به بخشی در مغز می‌باشد. زمانی که شما مقدار زیادی آب بدن خود را از دست می‌دهید، ممکن است سعی کنید با مصرف مواد غذایی آب از دست رفته را جبران کنید.

 در واقع این موضوع باعث ایجاد تشنگی نمی‌شود، بلکه احساس گرسنگی را در بدن شما ایجاد خواهد کرد. اگر قصد دارید برای این موضوع راه حلی پیدا کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم از نوشیدنی‌ها استفاده کنید. همچنین می‌توانید بعد از خوردن غذا آب بنوشید تا ببینید که آیا احساس گرسنگی در بدن شما از بین می‌رود یا خیر.

2.قندهای ساده

یکی دیگر از دلایل ایجاد احساس گرسنگی در بارداری، مربوط به مصرف بیش از حد قندهای ساده است. هنگامی که شما قندهای ساده مثل نان یا شکر و موادی که حاوی آرد هستند را مصرف می‌کنید، این قندها به سرعت در بدن تجزیه شده و مصرف می‌شوند.

در نتیجه پس از مدت کوتاهی بدن شما احساس گرسنگی خواهد داشت. برای اینکه این احساس را در زمان بارداری نداشته باشید، باید مواد غذایی سرشار از پروتئین را جایگزین مواد غذایی ساده کنید. سعی کنید از خشکبار بیشتری استفاده کنید.

3. کمبود مواد غذایی

کمبود مواد غذایی مثل چربی و پروتئین می‌تواند علت دیگر برای بروز احساس گرسنگی در بدن مادر باشد. هنگامی که یک ماده مهم در بدن شما کاهش پیدا می‌کند، بدن این موضوع را با علائم و نشانه‌های مختلفی مثل ایجاد احساس گرسنگی بروز می‌دهد.

افزایش اشتها در بارداری

4.بی خوابی شدید مادر

در صورتی که مادر دچار بی خوابی شدید باشد، هورمون‌های مربوط به اشتها فعالیت بیشتری خواهند داشت. بنابراین شما ممکن است در طول روز احساس گرسنگی زیادی نسبت به حالت عادی داشته باشید.

5.اضطراب و استرس روانی

همچنین اصطراب و استرس روانی نیز در دوران بارداری یکی دیگر از علت‌های بروز احساس گرسنگی است.

چگونه می ‌توان احساس گرسنگی بیش از حد را کنترل کرد؟

  • یکی از راه‌حل‌های مناسب برای برطرف کردن احساس گرسنگی بیش ازحد دربدن مادران باردار، نوشیدن آب و مایعات به اندازۀ کافی است. با توجه به اینکه ممکن است به علت رشد جنین احساس کمبود آب در بدن به شکل‌های مختلفی مثل گرسنگی خود را نشان دهد، سعی کنید بدن  خود را هیدراته نگه دارید.
  • یکی دیگر از روش‌هایی که به شما کمک می‌کند وزن مناسبی در زمان بارداری داشته و بتوانید احساس گرسنگی بیش از حد را کنترل کنید، مصرف مواد غذایی سالم به جای غذایی چرب و نامناسب است که می‌تواند کالری بیش از حد و بدون فایده برای شما داشته باشد. از مواد غذایی استفاده کنید که کالری کمتری دارند و می‌توانند بدن شما را سالم‌تر نگه دارند.
  • میوه جات و سبزیجات یا پروتئین‌ها، خشکبار و غلات برای شما مناسب است. در صورت نیاز سعی کنید تعداد وعده غذایی خود را افزایش دهید و در هر وعده میزان دریافت کالری کمتری داشته باشید.

 همچنین باید گفت که احساس گرسنگی در بارداری ممکن است در طول روز چندین بار برای شما به وجود بیاید و شما نیز باید با این احساس مقابله کنید و تا جایی که می‌توانید از مصرف غذاهای نامناسب بپرهیزید.

آیا در زمان بارداری احساس گرسنگی افزایش می ‌یابد؟

در زمان بارداری، بدن شما در حال انجام فعالیت بیشتری است، مثلاً حجم خون شما افزایش پیدا می‌کند. انرژی لازم برای رشد و بزرگ شدن جنین در رحم، نیاز به تغییرات بسیار زیادی در مکانیسم و سوخت و ساز بدن مادر دارد. در زمان بارداری نه تنها حجم خون افزایش پیدا می‌کند، بلکه تمامی مواد غذایی که شما مصرف می‌کنید به صورت کاملاً مشخص بین شما و جنین تقسیم خواهد شد.

در هر صورت بسیاری از مادران باردار، از اتفاقاتی که درون بدن رخ می‌دهد، آگاه نیستند. به همین دلیل فکر می‌کنند با مصرف غذای بیشتر در زمان بارداری، کالری اضافی دریافت می‌کنند. در حالی که این یک گرسنگی کاملا طبیعی است و نباید با رژیم گرفتن یا مواردی اینچنینی، میزان مصرف مواد غذایی خود را کاهش دهید. مهمترین عامل موثر بر احساس گرسنگی در بارداری، تغییرات هورمونی مثل تغییر ترشح استروژن و پروژسترون است.

افزایش اشتها چه زمانی شروع می شود و چقدر طول می کشد؟

تصور نکنید احساس تهوع صبحگاهی که در چند ماه اول بارداری به آن دچار هستید، دائمی است. ظرف گذشت ۳ الی ۶ ماه، وضعیت بدنی شما تغییر خواهد کرد. یعنی به جای اینکه اشتهای شما کم باشد، دچار افزایش اشتها خواهید شد. معمولا افزایش اشتها از سه ماهه دوم شروع می‌شود. در یکی از تحقیقاتی که یک متخصص تغذیه و مشاور شیردهی انجام داده بود، مشخص شد که وضعیت شروع افزایش اشتها در هر زن باردار نسبت به زن دیگر متفاوت است.

 اما بسیاری از آنها تقریباً در سه ماهه دوم یا در هفتۀ ۲۰ بارداری، احساس گرسنگی بیشتری نسبت به ماه‌های قبل داشتند. البته این یک موضوع کاملا فرضی است. چرا که زنان باردار بسیاری نیز وجود داشتند که از همان ماه‌های اول بارداری دچار افزایش اشتها شدند.

معمولاً در ماه‌های آخر بارداری احساس گرسنگی کاهش پیدا می‌کند. زیرا وضعیت و مکانیسم درونی بدن شما تقریباً به حالت تعادل نزدیک می‌شود. در سه ماه سوم علائمی مثل سوزش سر دل مشاهده خواهد شد که باعث می‌شود رغبت و علاقه شما به غذاهای تند یا اسیدی کاهش پیدا کند.

بیشتر بخوانید

درمان گرسنگی در بارداری

در هر سه ماهه بارداری به چه مقدار کالری اضافی نیاز دارید؟

این که شما در هر سه ماه بارداری به چه میزان کالری اضافی نیاز دارید، به عوامل مختلفی بستگی دارد. وضعیت بدنی شما یا تعداد نوزادهایی که در رحم خود پرورش می‌دهید، بر این موضوع موثر است. پرورش نوزادان دوقلو باعث می‌شود شما احساس گرسنگی بیشتری داشته باشید.

 در نهایت با توجه به شرایط بدنی خود بهتر است به پزشک یا متخصص تغذیه مراجعه کنید و وضعیت تغذیه خود را برای او بازگو کنید. اگر قصد دارید در زمان بارداری اضافه وزن نداشته باشید، باید از یک رژیم غذایی صحیح پیروی کنید تا مشکلی برای جنین به وجود نیاید.

برخی از افراد تصور می‌کنند میزان افزایش اشتها و گرسنگی در بارداری بسیار زیاد است. یعنی افزایش اشتها دو برابر می‌شود، زیرا دو نفر نیاز به غذا دارند. در حالی که تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد میزان افزایش اشتها بسیار کمتر از آن چیزی است که ما فکر می‌کنیم.

  • در واقع در سه ماه اول بارداری به هیچ وجه نیاز به کالری، افزایش پیدا نمی‌کند.
  • در سه ماهه دوم بارداری نیز نیاز به انرژی، حدود ۳۰۰ کالری افزایش پیدا می‌کند.
  • در سه ماهه سوم این مقدار نیاز به انرژی به ۴۰۰ کالری در روز می‌رسد.

در صورتی که شما فرزند دوقلو یا چند قلو باردار باشید، به اندازه تعداد فرزندان این آمار و ارقام چند برابر می‌شود. البته این ۳۰۰ کالری، مقدار بسیار ناچیزی است. بنابراین اگر می‌خواهید در زمان بارداری از یک رژیم غذایی صحیح پیروی کنید، سعی کنید این ۳۰۰ کالری را با مصرف مواد غذایی ناسالم به صورت چربی‌های زائد وارد بدن خود نکنید.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل در رابطه با احساس گرسنگی در زمان بارداری صحبت شد. بسیاری از این احساسات در زمان بارداری پوچ هستند. یعنی علت واقعی ندارند و منشا آنها کاذب است. مثلاً گاهی اوقات کمبود مایعات در بدن می‌تواند باعث تحریک بخشی در مغز که مربوط به ترشح هورمون‌های اشتهاست، شود.

 در نتیجه بهترین اقدامی که می‌توانید انجام دهید، مصرف مایعات و داشتن یک رژیم غذایی صحیح است. سعی کنید که زیاد دوران بارداری را برای خود سخت نکنید. همه مادران باردار حداقل ۲ تا ۳ کیلو افزایش وزن را خواهند داشت و اولویت اول شما باید به سلامت جنین باشد.

منابع:

healthline.com

babycenter.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
10 نظرات
  1. م می گوید

    وای احساس ضعف بسیار شدیدی دارم و هرغذایی را نمی‌خورم از شیرینی حالم بهم میخوره ، هر چی میخورم فایده نداره نمیدونم چکار کنم

  2. مریم می گوید

    سلام وقت بخیر من هفت روز از پریودم گذشته بی بی چک زدم مثبت بود هر لحظه احساس گرسنگی میکنم هر چی میخورم باز هم احساس ضعف دارم

  3. یاس می گوید

    واای من الان ۱۷ هفته باردارم و احساس گرسنگی شدید میکنم ولی غذا هم زیاد نمیتونم بخورم و هرچیزی هم نمیتونم بخورم فقط غذای برنجی تا حدی میتونه سیر نگهم داره ..چکار کنم

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام شما باید تعداد وعده های غذایی تون رو زیاد و حجم هر وعده رو کم کنید.به جای ۳وعده باید ۶وعده غذا بخورید ولی با حجم های کمتر

  4. مهربات می گوید

    سلام نمیدونم باردارم یانه
    خیلی نگرانم چکار کنم
    شکم درد شدیدو استفراغ و تهوع و…. دارم
    میشه نشانه بارداری باشه
    تا حالا باردار نشدم نمیخوام زود بچه دار باشم
    چکار کنم

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام . لطفا تا زمان تاخیر حداقل ۱۰ روزه ی قاعدگی صبر کنید و سپس تست انجام دهید .

  5. زهرا می گوید

    سلام
    نمیخوام زود باردار بشم در واقعه من و شوهرم نمیخواییم زود بچه دار شیم
    ولی من بعد از یه رابطه با شوهرم که الان سه هفته گذشته علایم های نادری دارم
    استفراغ وتهوع و سردرد شکم درد و….. میترسم برن ازمایش خون بدم ایا میشه باردار باشم

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام . لطفا تا زمان تاخیر حداقل ۱۰ روزه ی قاعدگی صبر کنید و سپس تست انجام دهید .

  6. فاطمه می گوید

    من ۱۰هفته ست باردارم باید سرکلاژ بشم مشکلم اینه از ماه اول اصلا چیزی نخوردم اما بعد ماه دوم زود گرسنه میشم نمی‌دونم چکار کنم

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام . گرسنگی طبیعی هست ولی باید کنترل شده باشد تا با اضافه وزن زیاد دچار دیابت و مسمومیت بارداری نشوید .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.