بررسی ترشحات واژن در نوزاد دختر

زمان مطالعه: 6 دقیقه

ممکن است وجود لکه‌های خونی و ترشحات واژینال در پوشک نوزادان دختر موجب نگرانی و تعجب والدین شود. اما دیدن این لکه‌های خونی موضوع نگران کننده‌ای نیست زیرا در روزهای نخست تولد وجود این ترشحات طبیعی است و به دلیل تحول بدن نوزاد و تماس نداشتن با هورمونهای مادر رخ می‌دهد. کودک شما پس از تولد وارد محیط کاملا متفاوتی می‌شود و عادت به این محیط جدید زمان بر خواهد بود. در این مدت بدن نوزاد به تغییرات محیطی واکنش نشان می‌دهد که ترشحات واژینال یکی از این موارد است. در این مقاله از سایت سی‌سیب به تغییرات بدن نوزاد ناشی از هورمون های مادر و دلایل علمی ترشحات واژن در نوزاد دختر را به طور مفصل پرداخته‌ایم. خواندن این مقاله مفید را به شما والدین عزیز توصیه می‌کنیم. همراه ما باشید. 

علائم و تغییرات بدن نوزاد ناشی از هورمون های مادر

اینفوگرافی بررسی رنگ ترشحات واژن در نوزادان دختر

جنین تا زمانیکه که در شکم مادر قرار دارد از طریق بند ناف با خون مادر در ارتباط است. بنابراین بسیاری از موادی که در خون مادر وجود دارد میتواند ازطربق بند ناف به جنین منتقل شود.هورمون ها یکی از این مواد هستند، که عبور آنها از جفت و بند ناف و رسیدن به جنین سبب ایجاد علائم و تغییراتی در نوزاد بعد از تولد می شوند. بسیاری از این تغییرات 1 تا 3 روز پس از تولد ظاهر شده و بیشتر آنها در دو هفته اول برطرف می‌شوند. با این حال، برخی از علائم ممکن است برای ماه ها باقی بماند. در ادامه این علائم و تغییرات را بررس می کنیم.

تورم بافت اطراف سینه نوزاد و خروج شیر از آن

هورمون پرولاکتین و اکسی توسین در ماه های آخر بارداری برای تولید شیر و خروج شیر از سینه در بدن مادر افزایش می یابد. قرار گرفتن نوزاد در معرض این هورمون ها در رحم می‌تواند باعث تورم بافت اطراف نوک سینه‌ها در نوزادان دختر و پسر شود و در نتیجه ظاهری شبیه جوانه‌های سینه ایجاد کند. در واقع حتی ممکن است مقدار کمی شیر مادر از نوک سینه‌های یک نوزاد پسر یا دختر برای یک دوره تا چند هفته ترشح شود. به هیچ عنوان سینه نوزاد را برای خروج شیر یا کاهش ورم فشار ندهید.

تورم پرینه و کیسه بیضه

 تورم پرینه (بافت اطراف واژن) در دختران و کیسه بیضه در پسران نیز توسط تغییرات هورمونی بدن مادر ایجاد می‌شود.

ترشحات خونی واژن در نوزاد دختر

در دوران بارداری سطوح بالایی از استروژن و پروژسترون در بدن مادر جریان دارد. این هورمونها از جفت عبور کرده و به نوزاد می‌رسند. عبور هورمونها از جفت طبیعی است و هیچ ضرری برای جنین ندارد. در واقع برخی از هورمون ها برای رشد صحیح کودک ضروری هستند. پس از تولد، نوزاد این منبع ثابت هورمون را از دست می دهد. در نوزادان دختر فقدان ناگهانی سطوح بالای استروژن و پروژسترون که در دوران بارداری به آن عادت داشتند باعث ترشحات سفید و گاهی خونی اما غیر چرکی می‌شود. دقیقا مانند زمانیکه در بدن خانم ها به دلیل افت هورمون استروژن و پروژسترون قاعدگی اتفاق می افتد. اما اگر ترشحات به رنگ زرد تغییر کرد و بدبو شد باید به پزشک مراجعه کنید زیرا احتمال عفونت وجود دارد. همچنین توجه به این نکته نیز ضروری است که این ترشحات به صورت گذرا و موقت هستند و در صورت تداوم باید به پزشک مراجعه کنید.

علامت دیگری که ممکن است با لکه های خون اشتباه گرفته شوند کریستال های اورات هستند؛ که هنگام مشاهده آنها در پوشک نوزاد نگران می شوید. اما باید بدانید که دیده شدن این کریستال ها درپوشک نوزادان بسیار رایج است و این لکه ها یا کریستال های قرمز یا نارنجی رنگ ناشی از ترکیب اورات و کلسیم در تولید ادرار است. و نگران کننده نیستند مگر اینکه بیش از 4-5 روز ادامه پیدا کنند. زیرا در این زمان نشان دهنده کم آبی بدن نوزاد می باشد و نیاز هست به پزشک اطفال مراجعه کنید.

ترشحات عفونی واژن نوزاد و کودک دختر

عفونت های واژینال باعث تغییر ترشحات واژن نوزاد دختر می شوند. ترشحات مداوم واژن در کودکان می‌تواند نشانه عفونت باشد. والدین ممکن است حین تمیز کردن یا استحمام کودک  متوجه تغییر ترشحات واژن شوند. عفونت‌های واژن ناشی از استرپتوکوک شیوع کمتری دارند. استفاده از آنتی بیوتیک‌ها برای عفونت‌های گوش، بینی یا گلو نیز می‌تواند خطر ابتلا به عفونت قارچی واژن را افزایش دهد. بعلاوه هر جسم کوچکی در واژن (مانند دستمال توالت)  باعث افزایش ترشحات واژن می‌شود. در موارد نادر، افزایش ترشحات واژن ممکن است نشانه سوء استفاده جنسی باشد. در این قسمت رایج‌ترین عفونتهای واژینال کودکان را نام می‌بریم و علائم آنها را بررسی می‌کنیم. در صورت مشاهده هریک از این علائم اقدامات درمانی ضروری است. 

برفک واژن

برفک واژن عفونت قارچی ناشی از رشد بیش از حد مخمر کاندیدا آلبیکنس است که به طور طبیعی روی پوست یا روده وجود دارد. مقدار کمی از مخمر در واژن ممکن است وجود داشته باشد و این مقدار بی خطر است ولی اگر افزایش پیدا کند منجر به عفونت مخمری می‌شود. علائم برفک واژن شامل خارش، ترشح سفید رنگ و سوزش در هنگام ادرار است. برفک واژن اغلب با پاک کردن واژن نوزاد از پشت به جلو (گسترش کاندیدا آلبیکنس از مقعد به واژن) یا استفاده از صابون برای تمیز کردن ناحیه تناسلی ایجاد می‌شود.

ولوواژنیت در نوزادان دختر

ولوواژینیت

ولوواژینیت به التهاب واژن و فرج گفته می‌شود و می‌تواند بسیار دردناک و ناراحت کننده باشد. ولوواژینیت در  دختران بسیار جوان رایج است. برای نوزادان دختر عواملی مثل رطوبت و آلودگی در ناحیه پوشک، استفاده از شوینده‌های معطر و قوی و کرم‌های نامناسب منجر به ولوواژینیت می‌شود. علائم ولوواژینیت عبارتند از قرمزی در ناحیه بیرونی واژن، درد  حین یا بعد از ادرار کردن، خارش در ناحیه تناسلی و ترشح از واژن. اگر ولوواژینیت خفیف باشد می توان با پوشیدن لباس‌های گشاد و اجتناب از مواردی مانند صابونهای شیمیایی آن را درمان کرد. افزودن مقداری سرکه سفید به وان و استفاده از کرم راشهای پوستی نیز می‌تواند به تسکین علائم کمک کند. 

درمان عفونت های واژن

داروهای رایج برای درمان عفونت واژینال آنتی بیوتیک و ضدقارچ است. برای بهبود عفونت واژینال علاوه بر درمانهای دارویی باید مراقبتهای بهداشتی نیز افزایش یابد. یکی از مهمترین مراقبتها حمام کردن اصولی و بدون استفاده از مواد شیمیایی محرک است. برای این کار بهتر است صابونهای عطردار و تحریک کننده را حذف کنید. صابون‌های تند می‌توانند باعث تحریک و ترشح واژن شوند. شما می‌توانید کودک خود را در آب تمیز و ولرم حمام کنید و از شوینده‌های ملایم یا صابونهای گیاهی استفاده کنید.

نحوه تمیز کردن اندام تناسلی کودک

اقدامات پیشگیرانه و رعایت اصول بهداشتی کلید اصلی برای جلوگیری از ابتلا به عفونتهاست. در اینجا چند نکته برای تمیز کردن اصولی اندام تناسلی کودکان توضیح می‌دهیم که تاثیر بسزایی در پیشگیری از عفونتها دارد.  

1. جهت صحیح پاک کردن از جلو به عقب است

 برای جلوگیری از گسترش باکتری ها تمام شکاف ها و چین‌ها را بررسی کنید و واژن را از ناحیه جلو به سمت مقعد پاکسازی کنید. این شکل از تمیز کردن مانع از گسترش باکتریهای مقعدی به سمت واژن می‌شود و از عفونت ادراری جلوگیری می‌کند. رعایت این شیوه از تمیز کردن برای نوزادان دختر اهمیت زیادی دارد زیرا آنها به میزان بیشتری مستعد ابتلا به عفونت ادراری هستند و نحوه صحیح تمیز کردن واژن از توسعه عوامل میکروبی جلوگیری می‌کند. 

2. پوشک ها را مرتباً عوض کنید

پوشک کودکان باید زود به زود عوض شود تا مدفوع و رطوبت به مدت طولانی در تماس با اندام تناسلی نباشد. هنگام تعویض پوشک حتما ناحیه را تمیز کنید و از کرم‌های ضدحساسیت استفاده کنید. برای تمیز کردن سطح پوست ناحیه از دستمال مرطوب مخصوص نوزاد یا پارچه نرم و نخی استفاده کنید. 

لزوم خشک کردن واژن برای جلوگیری از بوجود آمدن ترشحات واژن

3. از عوامل تحریک کننده اندام تناسلی اجتناب کنید

صابون‌های تند، شوینده‌های قوی و معطر موجب تحریک ناحیه تناسلی می‌شود و زمینه ابتلا به عفونت را مهیا می‌کند. از شوینده‌های ویژه کودکان استفاده کنید و شامپو زدن را در آخر حمام انجام دهید تا کف و حباب تماس طولانی با پوست نداشته باشد. 

4. دست های خود را به طور منظم بشویید

قبل و بعد از شستشو و تعویض پوشک کودک دستان خود را با آب و صابون بشویید و ناخنهای خود را همیشه کوتاه نگهدارید. شستشوی مداوم از گسترش تخم انگل جلوگیری می‌کند. 

5. ناحیه واژن را خشک نگه دارید

پس از استحمام، ناحیه واژن را به طور کامل خشک کنید تا رطوبت در پوشک باقی نماند. 

چه زمانی باید برای ترشحات واژن نوزاد به پزشک مراجعه کرد؟

اگر هر یک از تغییرات زیر را در ترشحات واژن کودک مشاهده کردید یا متوجه شدید کودک هنگام دفع ادرار و مدفوع احساس ناراحتی دارد به پزشک مراجعه کنید:

  • ترشحات رنگی (قرمز، سبز، زرد یا خاکستری) 
  • افزایش مقدار ترشحات
  • بوی بد ترشحات
  • خارش یا قرمزی اطراف واژن

سخن آخر

ترشحات واژن در نوزاد دختر پس از تولد امری شایع است. جنین در دوران بارداری با تغییرات هورمونی مادر در ارتباط است و پس از تولد و قطع ارتباطات هورمونی ترشحات واژن رخ می‌دهد. وجود لکه‌های ترشح در 2هفته اول تولد طبیعی است اما اگر ترشحات طولانی شود و ظاهر آن تغییر کند برای تشخیص احتمال عفونت باید به پزشک مراجعه کرد. 

ممکن است شما دوست داشته باشید
26 نظرات
  1. فرنیا می گوید

    ایا چرا از واجن بچه ۴روزه ترشح داره

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام بخاطر هورمون هایی هست که یهو پایین میاد بعد از زایمان. برای اطمینان بهتره به پزشک اطفال مراجعه کنید

  2. صنم می گوید

    سلام وقت بخیر
    بچه من دختره و یک سالشه یکی دوروزه متوجه شدم قسمت بالای واژنش اندازه یه نقطه زرد رنگ هست که هیچوقت نبوده بنظرتون عفونت هستراهنمایی بفرمایید ممنون میشم

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام باید از نزدیک چک بشه.به پزشک اطفال مراجعه کنید.

  3. زهرا می گوید

    سلام و عرض ادب
    دخترم ۴ماهش هس امشب ترشح ژله ای داشت.طبیعیه؟

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام باید از نظر رنگ و بو بررسی بشه .اگر ادامه دار بود به پزشک اطفال مراجعه کنید

  4. ناشناس می گوید

    سلام بچه منم ترشح زرد و صورتی داره علتش چیه

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام . لطفا به پزشک مراجعه کنید تا تست های تکمیلی درخواست گردد

  5. اسرا می گوید

    سلام دخترم ۳ ماهشه ترشحات صورتی میل به نارنجی می بینم بد بو هم هست طبیعیه؟؟

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام . خیر . به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید تا در صورت لزوم دارو تجویز گردد .

  6. ناشناس می گوید

    سلام من دخترم ۱۱سالشه خارش داره قرمز هم شده باید چه کار کنم

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام . لطفا به ماما یا پزشک متخصص زنان مراجعه کنید .

  7. ناشناس می گوید

    سلام ببخشید دختر من ۳ماهشه واژنش خیلی بوی بدی میده و ترسحات سفید رنگی داره طبیعی هستش؟

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام . احتمال عفونت وجود داره . لطفا به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید .

  8. زینب می گوید

    سلام دخترم ۲سال و نیمه تب داره براش شیاف ۱۲۵ استامینوفن استفاده کردم با شربت سیتریزین و سرماخوردگی و نئوتادین دادم الان اندازه ۳قطره نارنجی از واکنش اومد چیکار کنم

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام . آیا دارو ها با تجویز پزشک متخصص اطفال بوده است ؟ کودک شما باید توسط پزشک متخصص اطفال معاینه شود .

  9. ناشناس می گوید

    سلام دخترم سه هفتشه.از وژانش ترشحات سفید رنگی میاد طبیعی هستش

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام . معمولا گذرا است . لطفا در صورت ادامه یافتن به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید .

  10. زهرا می گوید

    وقتتون بخیر
    دخترم ۸ماهشه.
    پایین واژنش قرمزه، دستمالی که پاکش کردم ، یکم خونی شد.
    مشکلش چیه؟

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام . لطفا جهت معاینه هر چه زودتر به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید .

  11. ناشناس می گوید

    سلام دختر هشت ماهه من ترشح زرد رنگ داره آیا طبیعی است

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام . خیر . باید جهت معاینه به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید .

  12. Zahra می گوید

    سلام دختر من پنج ماهشه ترشحات سبز رنگ داره مثل دماغ سبز هست مشکل چیه

    1. ۳۰سیب می گوید

      سلام . کودک شما باید حضورا توسط متخصص اطفال ویزیت شود

  13. ناشناس می گوید

    سلام دخترم ۱۱ماهشه رو پوست واژنش گرمی کرده چی باید بزنم

    1. nasim arsalaniasli می گوید

      سلام نیاز هست معاینه حضوری انجام بشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.