انواع پد شیردهی و نحوه استفاده از آن

زمان مطالعه: 8 دقیقه

پدهای شیردهی در بهداشت و مراقبت از سلامت سینه‌ها نقش بسزایی دارند. تراوش شیر و مرطوب شدن لباسهای مادران در روزهای پایان بارداری و ماه‌های نخست شیردهی اتفاق پر تکراری است و در برخی مواقع موجب ناراحتی و نگرانی برای مادران می‌شود.

استفاده از بالشتک‌های شیردهی از ایجاد رطوبت و لکه‌های شیر روی لباسها جلوگیری کرده و از پوست در برابر بیماری‌های پوستی محافظت می‌کند. در این مقاله به معرفی انواع مختلف پدهای شیردهی پرداخته‌ایم و روش‌های استفاده از آنها را بیان کرده‌ایم، پس تا پایان این مقاله مفید همراه ما باشید.

مطالعه بیشتر

معرفی پد شیردهی

اینفوگرافی نحوه استفاده پد شیردهی

نشت شیر در ماههای اول شیردهی رایج است زیرا حجم شیر مورد نیاز براساس نیاز غذایی کودک مشخص نشده و پس از 3 یا 4 ماهگی شیرخوار، نشت شیر نیز کاهش می‌یابد و در نهایت متوقف می‌شود.

پدهای شیردهی، پوشش‌هایی ساخته شده از جنس پارچه یا کامپوزیتی هستند که بین نوک سینه و لباس زیر قرار می‌گیرند و از نشت ناخواسته شیر در دوران شیردهی و بارداری جلوگیری می‌کنند.یا با جذب شیر آزاد شده از سینه‌ها از ایجاد حلقه‌های مرطوب و لکه‌های شیردهی روی لباس ها جلوگیری می کنند.

بیشتر بخوانید

چه زمانی و چرا از پد سینه استفاده کنیم؟

نشت شیر ​​به دلیل تولید بیش از اندازه شیر رخ می‌دهد. هنگامی که زمان و مقدار تغذیه کودک شما منظم می‌شود، موارد نشت به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد زیرا بدن تولید شیر خود را بر این اساس تنظیم می‌کند اما نشت شیر در دوران شیردهی به دلیل محرک‌های عاطفی یا فیزیکی ممکن است ادامه دار شود. زمانهای استفاده از پدهای شیردهی را در ادامه پیشنهاد می‌کنیم.

  • در ماههای پایانی بارداری و هفته های اولیه پس از زایمان.
  • زمانی که از کودک خود دور هستید مانند ماموریت،محل کار، مسافرت، خرید و … .
  • اگر تولید شیر شما بیش از حد است.
  • در طول رابطه جنسی
  • هنگام خواب.
  • زخم یا احساس درد در نوک سینه‌ها

مزایای پدهای شیردهی برای مادران شیرده

پدهای سینه علاوه بر کاربرد اصلی اشان که جذب نشتی شیر و جلوگیری از ایجاد لکه های شیردهی بر روی پیراهن و لباس مادر است. مزایای دیگری را نیز برای مادران به ارمغان دارند،که در ادامه 2 مورد از آنها را بررسی میکنیم.

  • بهبود ظاهری اندام شیردهی

در دوران شیردهی، سینه ها فرم اصلی خود را از دست می‌دهند. در برخی از موارد سوتین مناسب نیز نمی‌تواند به بهبود شکل ظاهری سینه‌ها کمک کند. برخی از بالشتک های سینه با نگه داشتن سینه ها در جای خود، ظاهر سینه‌ها را بهبود می‌دهند و به نگه داشتن بهتر آنها در زیر لباس کمک می‌کنند.

  • حساسیت را تسکین می دهد

شیردهی باعث حساس شدن نوک سینه ها می شود. پدها یک محیط نرم بین نوک سینه ها و سوتین ایجاد می‌کنند و از سایش نوک سینه روی لباس زیر جلوگیری می کنند.

مدلهای مختلف پدهای شیردهی

بالشتک‌های شیردهی در اشکال، اندازه ها و با مواد مختلف تولید می‌شوند. پدهای ساخته شده از پنبه، بامبو، سیلیکون، هیدروژل و پدهای خانگی از رایج‌ترین انواع آنها در بازار هستند. در ادامه نگاهی به دسته بندی جنس و ترکیبات سازنده پدهای شیردهی می‌اندازیم.

1. پد یکبار مصرف

همانطور که از نام آن پیداست، فقط برای یک بار مصرف ساخته شده اند. پدهای یکبار مصرف معمولاً دارای پوشش پلاستیکی برای جلوگیری از نشت شیر ​​هستند. پوشش پلاستیکی آنها خاصیت چسبناک دارند تا روی سوتین بچسبند. هنگامی که پدهای شیردهی یکبار مصرف خیس یا مرطوب شدند، می‌توانید به سادگی آنها را در سطل زباله بیندازید و پد یکبار مصرف دیگری را جایگزین کنید. اما مشکل این پد ها این است که برای استفاده طولانی مدت مناسب نیستند و تهیه آنها برای چندبار استفاده اقتصادی نیست.

پد شیردهی چند بار مصرف

2. پدهای قابل استفاده مجدد

پدهای قابل استفاده مجدد ضخیم تر از نوع یکبار مصرف هستند. جنس آنها پارچه‌ایست، قابل شستشو و سازگار با محیط زیست هستند و می‌توان بارها و بارها استفاده کرد. از آنجایی که این پدها از الیاف طبیعی ساخته شده اند، به گردش بهتر هوا، تهویه و تنفس بهتر پوست کمک می‌کنند. پدهای چندبار مصرف در بلند مدت مقرون به صرفه هستند و برای مادرانی که نشت شیر را به میزان زیاد تجربه می‌کنند گزینه مناسبی هستند. اما این پد ها به دلیل ضخیم تر بودن از زیر لباس مشخص هستند که برای مادران خوشانید نیست و همچنین خاصیت چسبندگی به لباس هم ندارند و امکان جابجا شدن در طول روز را دارند.

3. پدهای سیلیکونی

پدهای سیلیکونی نازک و چسبناک هستند، به پوست می‌چسبند و نیازی به نگهدارنده مانند سوتین ندارند. پدهای سیلیکونی نشت شیر ​​را جذب نمی‌کنند در عوض، برای جلوگیری از آن، به نوک پستان فشار می آورند. این پدها برای استفاده با لباس هایی مانند لباس های شب شفاف و برای فعالیت های بدنی مانند شنا مناسب می‌باشند.

همچنین بدانید

4. پد هیدروژل

پدهای هیدروژل برای تسکین زخم و درد نوک سینه‌ها مفید است. پدهای هیدروژل مانند کیسه‌های یخ هستند و یک بالشتک خنک کننده محافظ ساخته شده از هیدروژل دارند که به پوست متصل می شود تا به بهبود درد نوک پستان کمک کند. می‌توانید ظرف 24 ساعت از پدها دوباره استفاده کنید. پدهای هیدروژل را در فضای خنک، تمیز و خشک نگهداری کنید. نیازی به شستن با صابون یا مواد پاک کننده ندارند.

پد شیردهی هیدروژل

5. پدهای بامبو (سازگاربا محیط زیست)

پدهای بامبو از جنس پارچه‌ی نرم هستند که اجازه تهویه هوا را میدهد و از تحریک پوست جلوگیری می کند. این پدها معمولاً از بامبو یا پنبه ساخته می شوند، قابل شستشو و بسیار نرم و جاذب فوق العاده‌ای هستند.

6. پد دستساز

پدهای شیردهی را می‌توان به راحتی در خانه ساخت! ساخت پد دستساز یک راه حل سریع و آسان برای مواقع اضطراری است. برای این کار  یک تکه دایره‌ای شکل را از پوشک یا نوار بهداشتی جدا کرده و در سوتین خود قرار دهید. همچنین، می‌توان با تا کردن مقداری پارچه پنبه‌ای در لایه‌های روی هم یا دوختن چندین لایه پارچه به هم پد شیردهی ساخت.

استفاده از دستمال کاغذی توالت، نوار بهداشتی، پوشک کودک و پدهای پلاستیکی در طولانی مدت موجب حساسیت، زخم و آزردگی نوک سینه‌ها می‌شود. بنابراین مهم‌ترین نکته در استفاده از پدهای شیردهی جنس مرغوب و سازگار با پوست است.

نحوه انتخاب پد سینه مناسب

نحوه انتخاب و نیاز هر فرد به پد سینه با افراد دیگر متفاوت است.و شما باید پد شیردهی را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید.در ادامه مواردی که باید در نظر بگیرید را بررسی می‌کنیم:

مدت زمان شیردهی

اگر قصد دارید بیش از 6 ماه به کودک خود شیر بدهید، بهتر است پدهای شیردهی چندبار مصرف بخرید. قابلیت استفاده مجدد آنها را به گزینه ارزان‌تری در دراز مدت تبدیل می‌کند. شما باید حدود 12 جفت پد چندبار مصرف بخرید تا مطمئن شوید که تعدادی از آنها را همیشه در دسترس دارید.

اگر قصد شیردهی طولانی مدت ندارید، پدهای یکبار مصرف برای شما مناسب است.

شاغل بودن مادر

اگر شاغل هستید یا زمان زیادی را در خارج از خانه می‌گذرانید پدهای یکبار مصرف قابل دور انداختن هستند، به راحتی قابل تعویض هستند، حمل آنها آسان است و دردسر شستشوی آنها را ندارید. البته باید در نظر داشته باشید قیمت پدهای یکبار مصرف بالاتر است و استفاده آنها به دفعات زیاد به صرفه نیست.

مطالعه بیشتر

نحوه استفاده از پدهای شیردهی

پدهای سینه را می‌توان هم با سوتین های بارداری و هم با انواع معمولی استفاده کرد.اما برای به کار بردن صحیح پد و جلوگیری از تحریک در حین استفاده، مراحل زیر را هنگام استفاده دنبال کنید.

نحوه قرار دادن آنها

  • سطح پوست را با شوینده ملایم یا پارچه مرطوب و ولرم تمیز کنید.
  • اگر در نوک سینه و اطراف آن احساس سوزش خفیف دارید، قبل از پوشیدن پدها و سوتین، از کرم لانولین مناسب شیردهی استفاده کنید.
  • قبل از قرار دادن پدها، سوتین خود را بپوشید.
  • پدهای خود را از بسته بندی آنها خارج کنید.
  • برچسب هایی که از سطح پد محافظت می‌کنند را بردارید.
  • پد را روی نوک پستان قرار دهید. تمام نوک سینه باید پوشانده شود.
  • پدهای شما ممکن است در طول روز در سوتین شما بچرخد (انواع غیر چسبنده). بهتر است در طول روز از نحوه قرارگیری و خیس نبودن لباس زیر خود اطمینان حاصل کنید.

در روزهای اولیه پس از زایمان، زمانی که نشت شیر ​​به بالاترین حد خود می رسد، باید از پدهای ضخیم تر استفاده کنید.

همچنین بدانید

نحوه برداشتن پدها

  • برای جلوگیری از آسیب به پوست، پدها را به آرامی بردارید.اگر به سینه چسبیده‌اند، آن را با آب مرطوب کنید تا شل شود.
  • سطح سینه و نوک سینه را تمیز کنید. شیر خشک شده و رطوبت هر دو به طور بالقوه می‌توانند به عنوان زمینه ساز عفونت شوند، به خصوص زمانی که پد ساعاتی طولانی زیر لباس قرار گرفته باشد.
  • اگر از پدهای چندبار مصرف استفاده می کنید و در اثر نشت شیر مرطوب شده‌اند، آنها را در آب قرار دهید یا بلافاصله بشویید زیرا شیر کهنه روی پدها باعث جذب میکروب‌ها می شود.
  • پدهای یکبار مصرف را دور بیندازید.
  • اگر موقع تعویض پد ترشح شیر داشته باشید، باید سینه های خود را با یک پارچه مرطوب پاک کنید. برای مرطوب کردن پارچه از آب گرم استفاده کنید.         

   تعویض پد

  • تنها پس از خشک شدن کامل پوست، یک پد جدید قرار دهید.
  • اگر سوتین کثیف شده باشد، سوتین تازه و خشک انتخاب کنید.
  • سوتین را پوشیده و پدهای تازه را در جای خود قرار دهید.

زمان تعویض پد شیردهی

زمان دقیقی برای تعویض روزانه پدهای شیردهی نمی‌توان پیشنهاد داد، زیرا مقدار و دفعات نشت شیر در طول روز قابل پیش بینی نیست بنابراین بهتر است زمانی که مجبور به ترک خانه هستید یک یا دو جفت اضافی را همراه خود داشته باشید. باید همیشه پدهای شیردهی را پس از مرطوب یا خیس شدن، تعویض کرده یا بشویید. اگر پدها مرطوب باشند و برای مدت طولانی روی نوک پستان بمانند، موجب تحریک نوک سینه و جاری شدن شیر می‌شود.

به همین دلیل پیشنهاد می کنیم پدهای شیردهی را به محض مرطوب یا خیس شدن تعویض کنید و حتماً پس از استفاده،در صورت استفاده مجدد آنها را بشویید یا در صورت یکبار مصرف بودن دور بیندازید. انتخاب پدهای شیردهی بسیار جاذب به شما این امکان را می دهد که آنها را دیر به دیر تعویض کنید. به یاد داشته باشید باکتری‌ها در محیط گرم و مرطوب رشد می‌کنند، بنابراین اگر مراقب نباشید پدهای شیردهی ممکن است محل رشد و فعالیت باکتریها شوند.

پیشنهاد می‌شود بخوانید

خطرات استفاده از پدهای شیردهی

خطر عمده مرتبط با استفاده از پد سینه، عفونت باکتریایی و قارچی است. باکتری‌ها می‌توانند مجاری نوک پستان را مسدود کنند و جلوی جریان شیر را بگیرند. اگر این وضعیت تشدید شود، می تواند منجر به ورم پستان شود. بروز عفونت‌ها زمانی رخ می‌دهد که پدها دیر به دیر عوض شود و محیط گرم و مرطوب پدها بستر عفونت باکتریایی و قارچی می‌شود. اما اگر از پدهایی استفاده کنید که گردش هوای بهتری دارند و پد ها را به صورت منظم تعویض کنید احتمال عفونت بسیار کاهش می یاید.

سخن پایانی

اگر بارداری اول خود را سپری می‌کنید یا در ماههای اول شیردهی هستید و نشت شیر زیادی را تجربه می‌کنید استفاده از پدهای شیردهی را به شما توصیه می‌کنیم. هنگام خرید پد به جنس، کیفیت، اندازه مناسب و نیازهای خودتان دقت کنید و از خرید پدهایی که پلاستیکی هستند و یا قیمت کمتری دارند خودداری کنید زیرا ترکیب نامناسب مواد بکار رفته در سطح رویی پدهای شیردهی می‌تواند باعث تحریک نوک سینه ها و ناراحتی پوست شود و موجب بروز حساسیت و عفونتهای پوستی شود که شیردهی را برای شما سخت‌تر می‌کنند. برای خرید پدهای شیردهی به تجهیزات پزشکی و داروخانه‌های معتبر مراجعه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.